Welkom aan boord!
Tijdens WinterWelvaart is het mogelijk om op de aangemeerde schepen te genieten van een mooi verhaal, een gedicht of muziek! Kom sfeer proeven op een prachtige oude zeelklipper of neem een kijkje op een visserskotter.
Het betreden van de schepen is via een loopplank en verschillende op- en afstapjes en daardoor niet altijd even gemakkelijk. Een reddingsvest dragen mag maar is niet nodig: de schepen blijven aangemeerd.
De deelnemende schepen:
Klipper Najade
“Najade” de laatste echte oostwadzeiler die als een van de weinige platbodemklippers een vaargebied heeft dat van Den Helder tot Polen reikt. De Najade is een robuust ruim bemeten schip dat in 1897 van stapel liep op de werf “Van den Adel” in Papendrecht.
Tijdens de 2e wereldoorlog lag het schip in Amsterdam, waar het door de bezetter met explosieven werd volgeladen. Op deze manier zouden ze in noodgevallen een snelle blokkade van de haven kunnen realiseren. De toenmalige eigenaar van de Najade zag echter kans om er ’s nachts met het schip vandoor te gaan. Hij verstopte het schip in de Biesbosch, door het met riet af te dekken. Niemand heeft haar tijdens de oorlog gevonden. Na de watersnoodramp van 1953 in Zeeland, werd de Najade bij de bouw van de Deltawerken als vrachtschip ingezet.
Tot 1974 voer het schip met uiteenlopende soorten vracht over de kustwateren. Daarna werd ze met veel zorg omgebouwd voor de chartervaart.
ZK147 ‘De Kim’
De ZK147 is een kotter uit 1988 en in bezit van Zoutkamper Robin Bouma. Robin vist op garnalen.
Klipper Jade
De Jade kreeg in 1913 als doopnaam De Broerdertrouw. De Broerdertrouw begon als een handelsschip. Er werd veevoer vanuit de havens van Rotterdam, Amsterdam en de Zaanstreek naar Wolvega gebracht. Ook vervoerde hij vaak kunstmest ( kali) uit Luik in België en mergel uit Limburg voor de firma Kemme die op haar beurt weer samenwerkte met veevoer en kunstmesthandel Gebr.Ensing hier uit Wolvega. Later werd de Broerdertouw omgedoopt tot de Jade en fungeerde zij als charterjacht.
ZK4 Albatros
Het museumschip ZK 4 Albatros is in 1921 gebouwd als beurtschip. Het werd door de gebroeders Schroor uit Beetsterzwaag gedoopt als “de Vooruitgang”, een naam die het tot 1946 droeg.
Net als veel beurtschepen werd ook De Vooruitgang overbodig door de opmars van het vrachtvervoer over de weg. Het schip werd verkocht en zo kwam het in 1950 in handen van de Zoutkamper visser Georgius Brian, die het ombouwde tot vissersschip. Met registratienummer ZK 4 op de boeg viste hij ermee tot de afsluiting van de Lauwerzee in 1969. Hierna is het schip verkocht en omgenummerd tot DZ 5 (Delfzijl). Het schip is nog kort omgenummerd geweest naar TX 24 maar dat heeft nooit op de boeg gestaan en er is nooit mee gevist.
De Lauwers
De Lauwers was een Nederlands betonningsvaartuig van de Betonningsdienst Rijksloodswezen te ‘s-Gravenhage. Het is gebouwd door de Gebr. Akerboom, Oegstgeest en heeft roepnaam: PFNT. In dienst gesteld op 14 november 1952. Brt: 94. Het schip is uit dienst gegaan en in 2009 overgenomen door Water Events Lauwersoog, waar het wordt gebruikt als rondvaartboot onder de naam Lauwers (land).
ZK9 Antonia
Met de voormalige viskotter de ZK9 Antonia maakt Eppo Lukkien vaartochten over het Lauwersmeer en het Werelderfgoed Waddenzee. Als geboren Zoutkamper is Eppo jarenlang visser geweest op het Lauwersmeer, de Waddenzee en de Noordzee. Nu vaart hij met zijn ZK9 Antonia met passagiers.
De Vlieter
‘De Vlieter’ is een gerestaureerde Friese tjalk van ruim 119 jaar oud. Een varend monument. In 1905 begon zij haar leven als zeilend vrachtschip; tegenwoordig is zij een passagiersschip.
De Vlieter is een platbodem die geschikt is om met passagiers op de Nederlandse binnenwateren te zeilen, inclusief IJsselmeer en Waddenzee. Om hier te mogen varen voldoet zij aan de huidige keuringseisen voor passagiersschepen en bemanning. Het is een fijn schip om mee te varen en is ook een goede zeiler die zich thuis voelt in het water waarvoor zij is gebouwd: op en rond de Zuiderzee. Tegenwoordig bevaren we de Waddenzee en het Noordelijk/Zuidelijk IJsselmeer, maar ook de kanalen en meren. Zij heeft het dorp Makkum (Friesland) als vertrek- en eindpunt van zeilreizen. Een heerlijk schip om op uit te waaien met vrienden, familie, collega’s of kennissen. Ook bedrijven, verenigingen en scholen zijn van harte welkom.
De Vlieter is een 1-mast zeiltjalk met een lengte van 20 meter en geschikt voor dagtochten en meerdaagse zeiltochten inclusief een vaste bemanning.
De Rikus
De Rikus is een ex-Rijksvaartuig (RV6) van Stichting tot Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten. Het vaartuig is gebouwd in 1927 en is onderdeel van het zogenoemde varend erfgoed van Nederland.